Door Willem Altena
Waarom verschillen vogelhokjes in grootte? Maakt het materiaal – hout, steen, kunststof – wat uit voor de temperatuur binnen? Is bijvoeren in de zomer eigenlijk wel nodig? Waarom kiezen sommige bijen voor een klein bijenhotel – zeg maar: een Bee & Bee – en bevolken andere met z’n tienduizenden een kast van bijna een meter hoog? Hoe ziet een vleermuishokje er eigenlijk uit? Of eentje voor een egel die winterslaap houdt?
Ruim twintig leerlingen van het Bolswarder Marne college probeerden donderdag 3 oktober op een zonnige Sneker IJsbaan Dicky van der Werf op deze en andere doe-het-zelf-vragen antwoord te krijgen. Belangrijk, want de dertien- en veertienjarigen gaan de komende weken op school in groepjes uiteen om zo zelfstandig mogelijk hokjes van eigen keuze te fabriceren. Een tekenontwerp maken, goedkoop bouwmateriaal op de kop tikken, lekvrij krijgen, ophangplek kiezen.
De ervaren vogelmannen Klaas Haringa en Jelle Plantinga, hobbyimker Willem Altena en handige dierenvrienden Klaas de Jong en Pé Nota – allen vrijwilligers bij de IJsclub Sneek 1871 – konden de jongens en meisjes met allerlei tips en voorbeelden uit de praktijk een heel eind op weg helpen, zo bleek uit de dankbare reacties na afloop.
Aan motivatie bij de leerlingen, die worden begeleid door de docenten Sebastiaan Doldersum, Carin Boersma en Paul Wennekes, mankeert het niet. Uitgerekend deze donderdag werd in de Hanzestad de aloude en supergezellige Bolletongersdei gehouden. Scholieren hebben dan steevast een vrije dag. De (nieuwe) schooldirectie had dat nu verzuimd voor de eigen school te regelen…. Brân is slimmer, oordeelden de jongelui sportief.
De volgende donderdag komt een tweede groep scholieren met vergelijkbare prangende vragen op de ijsbaan langs. Ook zij zitten in verschillende (tweede) klassen van onder andere havo en vwo, maar treffen elkaar een aantal uren per week in de groep Techniek & Ontwerpen. Andere leerlingen kiezen voor Atelier & Podium of Sport, eveneens onder de noemer MarneSpecials.