Het super droge, pas gemaaide grasveld van de Dicky van der Werf IJsbaan vormt deze dagen het toneel voor het sportief en leerzame (proef)project Boot Kamp. Naar idee en uitvoering van het Fries Scheepvaart Museum, dat de kennis onder basisscholieren over water, beroepsvaart, zeilvracht, reddingen op zee en pleziervaren wil vergroten. En dan niet binnen, maar lekker buiten. In de IJsclub Sneek 1871, met alle faciliteiten bij de hand, kan het geen betere gastheer vinden!

Deze week komen de kinderen van de bovenbouw van de Thomas van Aquinoschool en De Wyken in actie. Wie het te warm krijgt, zoekt verkoeling bij helder water uit een lange tuinslang. Ook als er geen zweetdruppeltje te bekennen was, mag de ene de andere graag onder ‘vuur’ nemen. Dat staat trouwens niet op het programma….

De kinderen komen in groepjes van 20 tot 30 jongens en meisjes vijf kwartier achtereen in actie, onder leiding van museumvrijwilligers en de leerkrachten. De opdrachten lopen uiteen van vlot bouwen, alfabet seinen, knopen leggen en roeibotenrace op De Zwette tot slootje springen met een polsstok, touw hijsen en turven stapelen.

Volgende week dinsdag komt er weer een school opdraven, de laatste tot dusver. ,,We hebben deze en volgende week dus volop ruimte voor andere basisscholen uit Sneek en omgeving. Die kunnen zich nog steeds bij ons aanmelden. Prachtig weer, alle ruimte en privacy op de ijsbaan. Kortom, een mooie afsluiting richting zomervakantie”, zegt Anke Roorda, educatief medewerker van het FSM. Ze hoopt op voldoende respons. Als het even kan, wil haar museum er een jaarlijks terugkerend evenement van maken.