Geen koek en zopie, maar honing! Liefhebbers van zuivere honing kunnen zaterdagmiddag 31 augustus op onze IJsbaan Dicky van der Werf terecht. De hobby-imkers Cor Reijenga en Willem Altena verkopen hun pas geslingerde Ysbaan Hoaning tussen 13.00 en 15.00 uur vanuit het loket in het ijsbaangebouw.

Het goudgele natuurproduct, smaakvol en goed voor lijf en leden, hebben zij gewonnen uit hun bijenkasten die alweer enkele jaren aan de noordkant van het schaatscomplex op het omringende dijkje staan opgesteld. De bijen halen nectar, stuifmeel, water en hars uit het openbaar groen en particulieren tuinen van aanpalende wijken als De Zwette, Noorderhoek, Pasveer en Stadsfenne.

Haalbijen hebben een actieradius van wel een paar kilometer. De laatste weken kunnen ze ook dicht bij huis blijven, want op het grote grasveld vóór hen bloeien momenteel klaver en vooral biggenkruid.

De voorraad van beide bijenhouders is beperkt. Vandaar dat zij de slogan hanteren: maximaal twee potjes per klant en op-is-op. Altena: ,,Kenne wij dur wat meer meensen un plesier met doën”. Een pot van 250 gram – met gouden deksel en Ysbaan-etiket – kost 5 euro. Beide mannen verkopen ook een aantal potjes met ‘Spoordok Honing’. Dat is afkomstig van hun bijenstal in de Hemdijkwijk.

Naast honing is propopolis-tinctuur verkrijgbaar. De serie pipetflesjes met deze bruine vloeistof op alcoholbasis is overigens zeer beperkt. Propolis, ook wel bijenkit genoemd, gebruiken de nijvere bijen niet alleen om hun kast schimmel- en tochtvrij te houden, maar ook om virussen te bestrijden en bacteriën buiten de deur te houden of zelfs te doden. In de zomer kan zo’n volk wel  40.000 vrouwtjes, mannetjes en één koningin tellen. Bij zoveel bijen op een kluitje is een besmettelijke ziekte natuurlijk niet gewenst. Sommige hooikoortslijders lijken baat te hebben bij het gebruik van propolis, zeker als het uit hun directe woonomgeving afkomstig is. Anderen zweren erbij als desinfectiemiddel bij wond en huidproblemen. Als het goed voor de bijen is, dan is het dat vast ook voor ons, is hun redenatie.

Last Modified: augustus 24, 2024